La skjermdebatten ta sommerferie!

La skjermdebatten ta sommerferie, også kan vi ta den opp igjen ved starten av nytt skoleår.

Det er greit at Aftenposten ønsker å formidle historien om en motsats til skjermbruk i Osloskolen, men, som i likhet med andre mediers omtale, så blir det, i den nyeste artikkelen (27.6.23), for ensidig.

Det er klart at det finnes bedre måter å nå de ulike kompetansemålene enn å bruke iPad/PC. Akkurat som at det finnes bedre måter enn å lage en veggavis, høre på en lydbok, regne på en tavle eller i en bok. Og det er et spørsmål om ressurser.

Poenget er, som det har blitt prøvd formidlet i debatten gjennom de siste ukene; det er ikke hva du bruker som er nøkkelen, men hvordan og hvorfor. Slik som rektoren i artikkelen fremhever.

Det er også klart at iPad/PC ikke er noe vidundermiddel. Akkurat slik som andre verktøy i skolen heller ikke er det. Igjen handler det om hvordan og hvorfor. Og gjerne om hvordan man kan bruke verktøyene sammen.

Seinest i forrige uke overvar jeg en debatt i regi av Klassekampen, hvor blant annet Ane Dahl Torp, Steffen Handal (leder for Utdanningsforbundet) og Øystein Gilje (professor ved UiO) satt i panelet.

På et vis hadde det passet om debatten om skjermbruk i skolen hadde tatt sommerferie med dette arrangementet, da man fikk samlet de ulike partene. Hvis Aftenposten sin journalist hadde vært til stede, så ville man, i tillegg til å overvære en god debatt, fått et podcast- tips (Foreldrerådet 5.6.23) fra nevnte Gilje. I denne episoden blir det gitt gode eksempler på hvordan man kan kombinere ulike verktøy for å få mer bredde i undervisningen.

Jeg oppfordrer Aftenposten sin journalist, og andre medier, til å ta en titt på emneknaggen #mittklasserom for å se bredden av hvordan man jobber i norsk skole.

La nå denne debatten ta sommerferie, også kan vi møtes til nye diskusjoner ved oppstart av neste skoleår. For debatten er viktig, men for nå; god sommer!

Forrige
Forrige

Velkommen til podkasten Spesialpedagogens hjørne

Neste
Neste

Den ansvarsbevisste skolen